IPB University’s Quality Family School Discusses the Application of Nurture, Care, and Nurturing for Healthy Under-5 Children

IPB University’s Quality Family School Discusses the Application of Nurture, Care, and Nurturing for Healthy Under-5 Children

Sekolah Keluarga Berkualitas IPB University Bahas Penerapan Asah, Asih, Asuh untuk Anak Baduta Sehat Direktorat Pengembangan Masyarakat Agromaritim (DPMA) IPB University bekerja sama dengan Departemen Ilmu Keluarga dan Konsumen (IKK) IPB University menyelenggarakan kegiatan Sekolah Keluarga Berkualitas di Balai Posyandu Cempaka, Kelurahan Situ Gede, Bogor pada 19/6. Acara ini bertema "Penerapan Asah, Asih, Asuh di dalam Keluarga untuk Menumbuhkembangkan Anak Baduta yang Sehat" dan dihadiri oleh 30 ibu dari desa sekitar. Acara dibuka oleh Lurah Situ Gede, H. Napihudin, S.Pd., M.Si. Ia menyampaikan, "Kami sangat berterima kasih kepada IPB University karena sudah menyelenggarakan kegiatan Sekolah Keluarga Berkualitas yang membantu ibu-ibu dari Kelurahan Cempaka, khususnya ibu-ibu yang memiliki anak baduta," ujarnya. Kegiatan ini menghadirkan narasumber, Dr Dwi Hastuti selaku Dosen Departemen IKK IPB University. Ia memaparkan pentingnya konsep Asah, Asih, Asuh dalam pengembangan potensi intelektual, kasih sayang, dan kesehatan fisik serta emosional anak. "Penerapan pola asuh ini secara konsisten dapat mengoptimalkan perkembangan kognitif, emosional dan sosial anak serta mencegah masalah kesehatan fisik dan mental," ujar Dr Dwi. Dalam diskusi, Dr Dwi menekankan pentingnya nutrisi seimbang, stimulasi perkembangan motorik dan sensorik, serta kasih sayang yang konsisten untuk menumbuhkan anak baduta yang sehat. Salah satu peserta, Siti Amelia menyampaikan, "Kegiatan Sekolah Keluarga Berkualitas sangat bagus untuk dilaksanakan karena dari kegiatan ini banyak pengetahuan yang sebelumnya tidak pernah diketahui, tapi disampaikan dengan sangat jelas serta diiringi dengan solusi dari permasalahan yang terjadi," ungkapnya. Acara diakhiri dengan sesi tanya jawab interaktif. Dr Dwi menyimpulkan bahwa peran keluarga dan lingkungan dalam mendukung perkembangan anak penting untuk mendorong para ibu agar terus belajar dan menerapkan pola asuh positif. (*/Lp)
News

The Directorate of Agromaritime Community Development (DPMA) of IPB University in collaboration with the Department of Family and Consumer Sciences (IKK) of IPB University organised a Quality Family School activity at Balai Posyandu Cempaka, Situ Gede Village, Bogor on 19/6.

The event was themed “Application of Asah, Asih, Asuh in the Family to Develop Healthy Under-five Children” and was attended by 30 mothers from surrounding villages.

The event was opened by the Resident of Situ Gede Village, H. Napihudin, S.Pd., M.Si. He said, “We are very grateful to IPB University for organising the Quality Family School activities that help mothers from Cempaka Village, especially mothers who have under-five children,” he said.

This activity presented a resource person, Dr Dwi Hastuti as a Lecturer at the Department of IKK IPB University. She explained the importance of the concept of Asah, Asih, Asuh in developing children’s intellectual potential, affection, and physical and emotional health.

“Consistent application of this parenting pattern can optimise children’s cognitive, emotional and social development and prevent physical and mental health problems,” said Dr Dwi.

During the discussion, Dr Dwi emphasised the importance of balanced nutrition, stimulation of motor and sensory development, and consistent affection to foster healthy under-fives.

One of the participants, Siti Amelia, said, “The Quality Family School activity is very good to be carried out because from this activity there is a lot of knowledge that was never known before, but it is conveyed very clearly and accompanied by solutions to problems that occur,” she said.

The event ended with an interactive question and answer session. Dr Dwi concluded that the role of family and environment in supporting children’s development is important to encourage mothers to continue learning and applying positive parenting. (*/Lp) (IAAS/RUM)